اسطوره های موازی

این روزها آدم جرات نمی کند که کتابی را معرفی و توصیه کند. می ترسد همین موجودات فاسدی که دارند هر روز در روزنامه جوان و قدس و کیهان و… به ما و فضای روشنفکری و ادبیات پیشرو فحش می دهند به دستور بالا دستی هایشان فرمان حمله یه یک نشر یا کتاب را آغاز کنند. برای همین باز هم ترجیحا کتاب تئوری معرفی می کنم. هرچند قول می دهم با رفع مشکلات و چه برگشتن به ایران و چه ادامه دادن این تبعید اجباری ذره ای از حضورم در کنار شما و ادبیات کاسته نشود.
کتابی که امروز می خواهم به آن بپردازم “اسطوره های موازی” نوشته ی “جی. اف. بیرلین” است که نشر مرکز آن را با ترجمه ی “عباس مخبر” به چاپ رسانده است.

خواندن این کتاب دو جنبه ی مفید دارد:
یک: برای کسانی که در زمینه ی اسطوره شناسی مطالعه ی قبلی نداشته اند و پیش زمینه ای ندارند کاملا قابل فهم است و به زبانی بسیار ساده و روان نوشته شده است.
دو: به ما نشان می دهد که اسطوره هایی که ما از بچگی به آنها خو کرده ایم و حتی بعضی از آنها را به عنوان روایات صحیح می شماریم در طول تاریخ در بین قوم ها و فرهنگ های مختلف مشترک بوده و در واقعی پاسخی به سوال ها یا نیازهای طبیعی بشر بوده است.
خواندن این کتاب را توصیه می کنم و امیدوارم بهانه ای شود برای ورود شما به دنیای پر رمز و راز و جذاب اسطوره ها که می تواند به شما ایده های بسیاری برای نوشتن بدهد.
مثلا رمان “قصه گو” از یوسای بزرگ از بعضی اسطوره های سرخپوستی الهام گرفته و بسیاری از آثاری که به عنوان رئال جادویی مطرح هستند کارکرد تازه ای از اسطوره ها در ادبیات مدرن هستند.
در انتها از همه ی عزیزان خواهش می کنم معرفی کتاب ها و فیلم ها و مطالب تئوریک را هم مثل شعرها در گروه ها به اشتراک بگذارند چون شاید نسل ما بیش از هنر به دانستن و آگاهی نیاز داشته باشد. هرچند هنر ما نیز جز تلاش برای گسترش آگاهی نیست و با هنری که در وصف چشم و لب و زیر کمر معشوق است فرسنگ ها فاصله دارد.

سید مهدی موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *